Puccini Bomboni

Puccini Bomboni wordt gerekend tot de wereldtop der chocolatiers. Al bijna dertig jaar sleutelen Sabine van Weldam en haar moeder Ans aan hun recepten en vormen. Resultaat: 39 bonbons die ogen als begeerlijke sieraden. Ze doen niet aan marketing, maar dat is ook niet nodig. Mond-tot-mond-reclame zorgt voor een gestaag groeiende schare wereldwijde klanten. Tegelijkertijd is er een nieuwe site waar Sabine trots op is en die naar meer smaakt: een webshop. Gesprek in de keuken over bonbons creëren en online plannen smeden.  

Maandagochtend, de Amsterdamse Staalstraat ontwaakt, winkels gaan langzaam open. Bij Puccini Bomboni ruikt het naar steranijs, er is zojuist een kilo geleverd. Straks gaan Sabine - Chief Chocolatier - en haar moeder hier mee aan de slag: vier platen van 140 bonbons. Pasen staat voor de deur, dus er worden extra platen gemaakt - van vanille maanzaad tot vijg marsepein. Allemaal gemaakt met eigen recept en zonder suiker, fondant of boter. “En we gebruiken geen kunstmatige geur,- kleur- of smaakstoffen”, vult Sabine aan. Zelfs de melkchocolade is wat dat betreft puur. Neem een hap van de tijm-bonbon en je zweeft opeens over Mediterrane velden. In je mond een smaakexplosie (tijmolie), versterkt door een cacaoconcert (Puccini). Vuilnisautogebrom maakt plaats voor krekelgetjirp. Geen wonder dat buitenlandse klanten speciaal hun vlucht omboeken en vanaf Schiphol een taxi nemen richting Staalstraat.

Maandagochtend, bij Puccini Bomboni ruikt het naar steranijs, er is zojuist een kilo geleverd.

Luisteren naar de klant 
“We werken naar de vraag van de klant”, vertelt Sabine. “Engelse toeristen kopen vooral bonbons met drambuie, cointreau en calvados. Duitse toeristen zijn gek op bonbons met hazelnoot, pecan en amandel. Amerikanen zijn zoetekauwen: caramel, dat werk. Als er een cruiseschip aanmeert aan de Piet Heinkade, weten wij van welke bonbons we extra platen moeten maken.”  

Dat de klant het laatste woord heeft, vindt ze logisch, net zoals het vanzelfsprekend is dat ze de lat voor zichzelf al drie decennia hoog leggen. “Je koopt een bonbon per stuk, elke bonbon moet even goed zijn.”

“Je koopt een bonbon per stuk, elke bonbon moet even goed zijn.”

Experimenteren 
Elke donderdag wordt er ‘doorgehaald’: het laatste laagje wordt op de bonbons aangebracht. Veel vaste klanten komen op vrijdag en zaterdag naar de winkels op de Staalstraat en Singel. Sabine merkt dat ze steeds meer openstaan voor bijzondere smaken: tamarinde, rabarber, gember. “Een hardloper momenteel is walnoot in combinatie met pure chocola. Die was relatief simpel om te ontwikkelen, meestal zijn we behoorlijk lang aan het experimenteren. Bij de tijm-bonbon bijvoorbeeld: eerst met tijmtakjes, toen met tijmolie. Voor de sweet peper-bonbon probeerden we eerst gegrilde paprika, toen paprikapoeder, totdat we een hele kleine hete paprika vonden: precies goed in combinatie met onze chocola.”

Sensorial design 
Paul Wolfs, Creative Lead bij Total Active Media, omschrijft de samenwerking met Sabine als een “heerlijke sensorial design-klus”. “Sabine en ik waren het er al vrij snel over eens dat we hoog moesten inzetten met fotografie. De vormgeving van Apple was onze inspiratiebron: strak en zintuiglijk.” 

Sabine: “De site is een decadent uithangbord geworden, met begeerlijke fotografie. En het aantal sitebezoekers is flink gestegen, dus missie geslaagd.”

“Apple was onze inspiratiebron: strak en zintuiglijk”

Online uitbreiden
De volgende stap is het opzetten van een online webshop. “We krijgen sinds jaar en dag heel veel bestellingen per mail binnen vanuit de hele wereld. We hebben echter nog steeds geen verpakking gevonden die voldoet aan onze eisen. Er komt veel bij kijken: hygiene, temperatuur, de kwetsbaarheid van de bonbons.”

Toch wil Sabine met kerst een pilot starten: een webshop gericht op Nederland, Engeland en Duitsland. Samen met haar partner Ivor is ze nu best practices aan het bekijken. “Bij ons is niets standaard, dus ook de webshop niet. De norm is Puccini Bomboni, in alles wat we doen.”

“Bij ons is niets standaard, dus ook de webshop niet.”

Opdrachtgever: Sabine van Weldam, Puccini Bomboni
Creative Lead: Paul Wolfs, Total Active Media
Developer: Lex van Hees, Total Active Media
Projectmanagement: Martin Scholtz, Total Active Media
Fotografie: Studio Duivelseiland

Contact: 
Neem contact met ons op om meer te weten te komen over ons werk voor Puccini Bomboni 

Paul Wolfs

Senior Designer
T +31 20 750 94 22