Seoul Design Conferentie 2015

Seoul Design Conferentie 2015

Bob van der Lee, keynote speaker

Verslag van Bob van der Lee

Het was een eer uitgenodigd te worden voor een keynote speech op de 5e editie van het Korean Design Forum georganiseerd door Herald Media Corporation en mede gesponsored door het Ministerie van Handel & Industrie en de stad Seoul. 

Dit jaar was het thema Re-Imagine, een zoektocht naar de cross overs van creatieve disciplines met een sterke design focus; van architectuur, fashion, 3d printing tot corporate en retail design. Een indrukwekkende line up van bekende en minder bekende namen maar stuk voor stuk inspirerende mensen. Na de opening ceremony door de chairman en gastheer Jongwook Hung (Herald Corporation) een korte toespraak van de burgemeester van Seoul. Met een populatie van 25 miljoen mensen als tweede stad in de wereld een toch andere job dan Eberhard van der Laan of zelfs Rutte. 

Het gaat te ver om hier alle hoogtepunten te benoemen maar toch een korte bloemlezing van enkele opmerkelijke presentaties:

Een suikerzoete Amerikaanse presentatie (met zang en dans) van Randy Zuckerberg, marketing director van Facebook en natuurlijk ‘zus van’. Mooi het werkelijke verhaal achter de schermen te horen van een Harvard dame die haar digital media department bij Ogilvy in New York verlaat om haar broer te helpen met die rare gekke start-up van 2 personen met iets wat The Facebook heet.

Een geweldig inspirerend verhaal van Alvy Ray Smith, co-founder van Pixar met alle achtergronden en inzichten over hoe het allemaal begon; vanaf XEROX Parc en zijn eerste computer animatie met Superpaint tot zijn pensionering. Met een lezing langs de lijn van de wet van Moore door de jaren heen de ontwikkeling van schuur met een eigen geknutselde computer tot de IPO na Toy Story.

Shigeru Ban is bij sommigen wellicht bekent als de Japanse architect die bouwt met eenvoudige materialen als papier (geïmpregneerde vuurveilige en waterafstotende kartonnen kokers). Door Time magazine uitgeroepen tot een van de innovatie pioniers in zijn vak (www.shigerubanarchitects.com). Naast zijn grote bouwwerken is hij zich nu meer en meer aan het toeleggen op eenvoudige constructies die na rampen kunnen worden ingezet als tijdelijk onderdak voor vluchtelingen en ontheemden.

Kim Ju-yoon was met zijn 25 jaar 1 van de jongste maar heeft een revolutionair braille horloge ontwikkeld waar hij met zijn bedrijf Dot de wereld voor blinden en slechtzienden opent.

Naast veel food, fashion en interior design zoals van Tom Dixon was vooral het verhaal over de 3D printing revolutie van Janne Kyttanen de moeite waard. Van geboorte Fin maar opgegroeid in Spanje en na enkele jaren Amsterdam nu in LA neergestreken om de 3D printing naar het volgende niveau te tillen. Met al meer dan 300 grondstoffen waar nu mee geprint kan worden van metaal tot pasta is er al ongelofelijk veel mogelijk maar dit is slechts het begin. Alle producten verworden tot content, data die gedeeld kunnen worden en anywhere, anytime naar eigen inzicht aangepast en geprint kunnen worden zullen een sociale en economische revolutie veroorzaken.


English version

Consumers are in control of your brand

Total identity CEO Bob van der Lee delivered an inspiring keynote at The Seoul Herald design forum 2015 on Tuesday November 10th. The 5th edition of this major event had the theme Design Platform Creates Value Through Integration. “It is not corporates that are in control, but you (consumers) are in control in branding,” he told his audience at the Grand Hyatt Seoul.

11 international speakers across diverse fields spoke at seven lectures and discussions with design aficionados. The fifth edition of the annual forum explored synergies that design creates through collaborations with different industries under the theme of “Design Platform Creates Value Through Integration.” Since its inaugural forum in 2011, Herald Design Forum has explored the role of design in today’s world under the slogan of “Design Changes the World” and its impact on various aspects of life. 

Bob van der Lee addressed his audience about the challenges and chances the tech era has in store for design and the role it plays in business. Based on examples of his work on global brands, including ING, KLM, Hyundai Card and LG, he took his audience back into the future. Explaining that branding, which can be even found in artifacts from the old days for authentication, has long existed. “We have now arrived in the digital age, which poses a challenge against building a brand. Technology, such as millions of mobile applications and YouTube videos available on mobile devices, can be beneficial for companies to promote their services and products, but they can also be distractions from building corporate identity”. He added that people have to reset their thinking and come up with creative, simple and agile design to successfully build a brand in a world with infinite choices where a slew of new companies come and go every year. 

Contact: 
Wilt u meer weten over dit event, neem dan contact met ons op: 

Bob van der Lee

Brand builder
+31 20 750 95 58