#Geefhetdoor-engagement campagne bereikt 8 miljoen Nederlanders

#Geefhetdoor-engagement campagne bereikt 8 miljoen Nederlanders

Persbericht, 17-05-2014

Tijdens Wereld Bloeddonordag, afgelopen zaterdag, bedankte Sanquin alle 400.000 bloeddonors in Nederland. Aan Sanquins oproep om ‘mee te bedanken’ gaven tienduizenden Nederlanders gehoor. Ruim 80.000 mensen deelden totnogtoe de #Geefhetdoor-oproep en -videoclip via Twitter, Facebook en Geefhetdoor.nu.  

Mede dankzij deze enorme online betrokkenheid werd #Geefhetdoor zaterdag trending topic en genereerden de Twitter- en Facebook-oproepen landelijk bereik. Voor Sanquin is de missie dus geslaagd: door de 400.000 bloeddonors te bedanken, gaven heel veel Nederlanders aan anderen door hoe belangrijk zij de waarde van bloeddonorschap vinden. De campagne heeft tot dusver bijna 8 miljoen Nederlanders bereikt.

Activatie vanuit engagement

De sympathieke insteek van deze engagement campagne – alle bloeddonors bedanken – werd direct opgepikt door de online community. De Sanquin Facebook-en Twitter-fans toonden zich ware ambassadeurs door actief de oproep ‘door te geven’. Ook de vele reacties waren hartverwarmend, aldus Sanquin-campagneleider Imke Sikkema. “We zijn blij dat onze nieuwe look & feel zo aanslaat onder jongvolwassenen. Jonge mensen spelen ook de hoofdrol in de campagne, omdat we hen graag beter willen bereiken en engageren.”   


Multichannel strategie

De campagne werd ondersteund door advertenties in de zaterdagedities van de Volkskrant, de Telegraaf, NRC en het AD, en door een interactieve advertentie op de RTL Nieuws App. De campagnesong ‘Today’ is speciaal – en belangeloos – geschreven door singer-songwriter Isabelle Amé, en prijkt dankzij de campagnebuzz nu ook op Spotify en iTunes.  Ook de Geefhetdoor-twibbon wordt steeds zichtbaarder op Twitter en Facebook, met dank aan de duizenden mensen die hun profielfoto van deze broeddruppel hebben voorzien. Niet in de laatste plaats heeft de speciale campagne-donormail zaterdagochtend duizenden bloeddonors geactiveerd om Wereld Bloeddonordag zichtbaar te maken. De campagne is mede dankzij deze resultaten verlengd t/m 22 juni, ook al omdat het nog steeds uitdijend bereik door de community zelf geschiedt.

Klik hier voor de complete campagnecase.