Een ontmoetingsplaats voor sportliefhebbers

Een ontmoetingsplaats voor sportliefhebbers

Interview met Tom van Dijk, projectleider Sportcampus

De gemeente Den Haag heeft een ambitieus sportplan weten te realiseren in het Zuiderpark. Op de vroegere plek van het ADO stadion is een sportcomplex van allure verrezen: Sportcampus Zuiderpark. Total Identity ontwikkelde voor Sportcampus Zuiderpark de identiteit, positionering en visuele vormgeving. Tom van Dijk, senior beleidsmedewerker bij de gemeente Den Haag en projectleider van Sportcampus Zuiderpark, vertelt over de ambities van het sportcomplex en de samenwerking met
Total Identity.


Welke ambities heeft Sportcampus Zuiderpark, waar is de organisatie naar op weg?

“Wij hebben met Sportcampus Zuiderpark een innovatief en uniek centrum voor sport, bewegen en onderwijs gerealiseerd. Hier komen sporters om te trainen en wedstrijden te spelen, en (buurt)bewoners komen langs om te kijken naar de prestaties van de sporters en worden daardoor weer enthousiast gemaakt om zelf te gaan sporten. De combinatie van topsport, recreatieve sport en onderwijs is een belangrijke toegevoegde waarde.

“Door het gemis van de Houtrusthallen heeft de gemeente in 2006 het besluit genomen dat er een topsporthal in Den Haag moet komen om grotere sportevenementen in Den Haag te kunnen huisvesten. Door de topsporthal te combineren met onderwijs en breedtesport zorg je voor de mogelijkheid van een goede dagzetting van de accommodatie. Hiervoor was het wel noodzakelijk dat er meer dan alleen een topsporthal werd gerealiseerd.  Vervolgens is, naast de topsporthal, een accommodatie neergezet met een dubbele breedtesporthal, een turnhal, een beachhal, een turnhal, vier grote gymzalen, een danszaal en een dojo (voor verdedigingssporten). Dit allemaal samen met de Haagse Hogeschool (HALO en Sportmanagement) en ROC Mondriaan (Lifestyle, Sport en Bewegen) voor ongeveer 1.500 studenten.

“Daarnaast is het prachtig om te zien dat de drie partijen (de gemeente Den Haag, de Haagse Hogeschool en ROC Mondriaan) ook een verbindende rol kunnen spelen in de wijk rondom Sportcampus Zuiderpark. Topsporters en sportstudenten gaan de wijken in om mensen te stimuleren om zelf ook te bewegen. Door zelf te bewegen, maken zij anderen enthousiast voor sport. En zodra de mensen het bewegen ook leuk gaan vinden trekken zij richting Sportcampus Zuiderpark om zich bij een vereniging aan te sluiten en/of naar de topsporters te gaan kijken. Onze ambitie is om Sportcampus Zuiderpark tot ontmoetingsplaats te maken.”

Wat is in de gestelde ambities de uitdaging, waar is de organisatie naar op weg?
“De uitdaging is om alle doelgroepen thuis te laten voelen in Sportcampus Zuiderpark. Of het nu een passant, recreant, student of topsporter is, iedereen moet zich er prettig voelen. Er is al gigantisch veel belangstelling om hier te sporten en evenementen te organiseren. We hosten zowel de World Tour als World League van beach- en zaalvolleybal, de Davis Cup, Grand Prix Judo en er staat nog meer op de planning. Bovendien zien veel sportverenigingen dit complex als unieke mogelijkheid om dichter bij de kern van de leden te zitten. Aan ons is het om te zorgen dat iedereen zich hier thuis voelt. Dat er een sociale cohesie is en verenigingen de kans krijgen om hun eigen plek in te richten. Dat is nog even zoeken. We moeten hierin een goede balans vinden.”

Wat heeft het werk van Total Identity bijgedragen aan uw antwoorden op die uitdagingen?
“Het merk en de elementen eromheen zoals de fotografie en de beweging van het lint dat in alle middelen terugkomt, vertelt al van wat er in het complex gebeurt. Met name het beeldmerk, met geanimeerde letters en lint, toont die beweging. Sportcampus Zuiderpark is een ontmoetingsplaats voor beweging en die inspiratie komt terug in de visuele identiteit. Daar zijn we blij mee.”

Is het proces dat u met Total Identity doormaakt leuk of interessant? Krijgt u er energie van?
“Iedere nieuwe ontwikkeling is interessant, dat geeft sowieso energie. We hebben van begin tot eind het hele proces van verkenning tot aan de uitvoering met Total doorlopen. Als sparringspartner, procesbegeleider en kwaliteitsborger. De laatste tijd hebben we veel met Edwin van Praet gesproken en je merkt dat hij heel nauw betrokken is bij het project. Het is bijna zijn kindje geworden. Hij vertelt over dit project, over hoe de beeldtaal, bewegwijzering et cetera eruit moet komen te zien. Het is mooi om te zien dat Total Identity van concept tot aan de bordjes op de muur zorg wil dragen. Die betrokkenheid geeft vertrouwen.”

Denkt u dat uw organisatie klaar is voor de toekomst? Bijvoorbeeld dat u goed aansluit op uw markt, of dat u grip heeft op de ontwikkeling van de organisatie?
“Wij denken dat we klaar zijn voor de toekomst. We hebben een dusdanig groot, enthousiasmerend en multifunctioneel gebouw gerealiseerd waar we alles en iedereen die iets met sporten heeft in kunnen huisvesten. Natuurlijk leunen we nu niet achterover, maar houden we de marktontwikkelingen in de gaten en willen passende mogelijkheden bieden bij verandering.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Contact: 
Wilt u meer weten over dit project, neem dan contact met ons op 

Elisabeth Kroon

Advisor
+31 70 311 05 44

Edwin van Praet

Creative director
+31 70 311 05 36