Duurzame transformatie door duurzame marktvraag

Duurzame transformatie door duurzame marktvraag

Verslag van mini-conferentie 23-09-14

Voormalig defensieterrein HEMbrug, 42,5 hectare, is gelegen bij Zaandam en werd gebruikt voor productie van wapens en munitie. Micha Wijngaarde, conceptontwikkelaar namens het Rijksvastgoedbedrijf, vertelt gedreven over de vraag van innovatieve ondernemers, designers en andere creatieven die zij invullen. De gebouwen worden hergebruikt, zodat het terrein opnieuw leefbaar wordt. Om dit te bewerkstelligen wordt er ieder jaar 4000 m2 nieuw uitgegeven voor verhuur met als einddoel koop.

Speel in op de community

Chris Zwiers, directeur OeverZaaijer, en Mark Kuijpers, partner bij Fakton, hielden een pakkende presentatie over de meerwaarde van een nieuwe bestemming voor het voormalig gebouw van het ministerie van SZW.pdf. Zij creëren voor de community van MBO studenten de ruimte om op zichzelf te gaan wonen en werken en vullen daarmee een prangende maatschappelijke vraag in. In de startfase betalen gebruikers van het gebouw een klein bedrag, zodat het kan uitgroeien tot een aantrekkelijke en veelzijdige leefgemeenschap.

Echt duurzame klantwaarde

De middag werd afgesloten met een paneldiscussie waar naast de eerdere sprekers ook Hans Brandt, CEO van Total Identity, aansloot: ‘Biedt echte klantwaarde,’ betoogde hij. ‘Dat is geen momentopname maar een voortdurende gerichtheid. De getoonde cases zouden dat nog scherper moeten doen. Is er vraag naar het concept of wordt er vraag gecreëerd?’ Scherpe discussie volgden over platgooien en opnieuw beginnen tot duurzaamheid als hoger doel. Het waren discussies die werden doorgezet tijdens de borrel.

Wat is de business case van duurzame transformatie? Om die vraag draaide het tijdens het seminar dat door Total Identity en OeverZaaijer tijdens  de Dutch Green Building Week werd georganiseerd. Aan de hand van de transformatie van een voormalig defensieterrein en een voormalig ministerie zetten de circa 50 aanwezigen de discussie in de bouw op scherp.

Over Total Identity

Organisaties bewustmaken van hun ambitie en hen ernaar laten handelen. Dit is waar Total Identity zich als corporate identitybureau op richt. Samen met onze opdrachtgevers expliciteren wij deze ambitie en ontwikkelen we strategische scenario’s om de communicatie, de symboliek en het gedrag van de organisatie hiermee in overeenstemming te brengen en zo het gewenste imago te realiseren.

Over OeverZaaijer

Om maatschappelijk verantwoord te ontwerpen zoekt architectenbureau OeverZaaijer naar nieuwe oplossingen voor steden, wijken en gebouwen, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, communiceren, ervaringen uitwisselen ofwel samenleven en bouwen aan een toekomst; daarbij wordt gewerkt aan een evenwichtige balans tussen ruimtelijke kwaliteit, functionaliteit, duurzaamheid en de relatie met de bestaande ruimtelijke omgeving.  

Contact: 
Wilt u meer weten over dit event, neem dan contact met ons op: 

Hans P Brandt

Marketing strategist
+31 653 197 827