Aandacht X Bereik X Creatie X Dichtbij = Effect

Aandacht X Bereik X Creatie X Dichtbij = Effect

De Persgroep-formule voor online adverteren

In een wereld waar de consument een zee van mogelijkheden heeft om geïnformeerd te worden, via talloze platformen, 24 uur per dag, is het ondertussen aardig ingewikkeld geworden om echt in contact te komen. Om gezien en gehoord te worden. Ik geloof dat je zonder aandacht helemaal niets aan bereik hebt, en dat goede content de basis is om aandacht te krijgen. Creativiteit en inventiviteit zijn nodig om deze content in de juiste vorm, op het juiste moment bij de juiste doelgroep te brengen. Pas dan zal het gewenste effect tot stand komen. Deze overtuiging is de ruggengraat van onze strategie.

Christel van den Hazel
Directeur Advertising Persgroep Nederland

Het begint bij ijzersterke content

De papieren distributievorm “krant” is niet meer wie wij zijn. Wij zijn een journalistiek "powerhouse" met meer dan 1400 journalisten. De line-up van alle dagelijkse talkshows op radio en TV tot de conversaties op social media worden grotendeels gedragen door onze media. Dagelijks hebben wij meer dan 10 miljoen contacten waarvan ruim 6 miljoen uniek, iedere dag. Dat lukt ons alleen omdat onze content op relevante wijze de aandacht weet te claimen van consumenten.

Adverteerders hebben ook fantastische content

Ik snap heel goed waarom content marketing zo’n enorme vlucht neemt: via content gevonden worden is het “nieuwe zoeken”. Daarmee is het eigenlijk heel natuurlijk dat adverteerders breder gaan samenwerken met uitgevers, die van oudsher ingericht zijn op contentproductie en -verspreiding. Onze Medialab-samenwerkingen met adverteerders hebben me geleerd dat ook adverteerders zelf fantastische content hebben. Na de overname van Wegener ontdekte ik dat we meer dan 50.000 actieve persoonlijke relaties hebben met adverterende MKB-ers. We koesteren de relatie met deze doelgroep en willen 'm verdiepen met het merk De Ondernemer. Naast een online en mobiel platform zullen we 10 keer per jaar het magazine "De Ondernemer" brengen in een oplage van 1,4 miljoen.

Lokale media, een verborgen diamant

Toen we onlangs Wegener overnamen, ging er een nieuwe wereld voor me open. Opeens hebben we naast 7 regionale dagbladen ook ruim 140 weekbladen tot onze beschikking. De afgelopen weken heb ik een “deepdive” gemaakt in de lokale nieuwsmedia en wat blijkt: onze weekbladen bereiken wekelijks 10,5 miljoen Nederlanders, waarvan het leeuwendeel aangeeft deze regelmatig aandachtig te lezen en zegt frequent in te gaan op acties. De ultieme bewijsvoering hiervoor hebben we zelf recent opgedoken door binnen al onze nieuwsmedia een Uitjes Special aan te bieden met voordelige ticketaanbiedingen. In no time verkochten we 25.000 tickets, waarvan 50 procent via de weekbladen. De activatie-power is dus enorm. Naast print gaan we daarom ook hyperlokale online initiatieven ontwikkelen.

Bereik is ook: het beschermen van data

In ons speelveld draait het niet meer om lezersbereik maar vooral om consumentenbereik. En van iedereen die wij bereiken hebben we heel veel data. We weten waar ze wonen want bij 1,4 miljoen mensen valt iedere dag de krant op de mat. We weten wat ze lezen, waar ze geïnteresseerd in zijn, wat ze kopen en - aan de hand van inlogdata - wanneer ze online zijn. We hebben een cookiepool die altijd actueel is door de hoge 'terugkeer-frequentie'. En we zijn in staat om consumenten te betrekken. Een voorbeeld hiervan is onze campagne "Datmagwelindekrant", waarmee we de aandacht voor de buurt wilden onderzoeken. Er zijn meer dan 100.000 enquêtes ingevuld. Bij al die data hoort ook een grote verantwoordelijkheid. We moeten die data heel goed beschermen, omdat we het vertrouwen in onze merken niet willen schaden en recht willen doen aan de privacy spelregels die ons worden opgelegd. We zijn daarom kritisch over cookies en pixels op onze sites. We maken onze data alleen beschikbaar voor gewaardeerde en betrouwbare klanten. Het ongelimiteerd vissen in onze vijver zonder vergunning leggen we de komende tijd aan banden.

Performancelab en Medialab: onderdeel van 1 formule

De tijd van het verkopen van ruimte in een krant, magazine of website is voorbij. Vroeger lag een campagne na het drukken van de krant vast. Nu optimaliseert ons Performancelab gedurende de campagne continu. Daarin zitten campagnespecialisten die effectiviteit optimaliseren in hun DNA hebben. Wanneer we met karrevrachten pixels en cookies het gedrag van consumenten volgen, kunnen we maar beter zorgen dat we betere (relevantere) advertenties tonen. Targetting en tracking moeten dus prefereren boven “viewability”. We gaan binnenkort een “viewability” roadshow opzetten om onze kennis over dit onderwerp te delen met adverteerders en bureaus. Het Medialab is creatief partner voor adverteerders, en werkt multimediale concepten uit waarbij content in combinatie met activatie vaak de hoofdrol spelen. Alles wat we doen, is gebaseerd op A X B X C X D = E. Oftewel: AANDACHT X BEREIK X CREATIE X DICHTBIJ = EFFECT. Dat effect sorteren we sinds jaar en dag via editorial content, nu gaan we dat ook doen via branded content.

Contact: 
Meer weten over branded content? 

Martijn Arts

Service designer
+31 20 750 94 25