MijnScheepvaartmuseum.nl

MijnScheepvaartmuseum.nl

1001 objecten, oneindig veel Scheepvaart-verhalen

De klantvraag

In 2009 vroeg de Stichting Nederlands Scheepvaartmuseum om een nieuwe website die op innovatieve en interactieve wijze haar collectie bij een breed publiek onder de aandacht brengt. De livegang vindt tegelijk plaats met de opening in oktober 2011 van het compleet vernieuwde Scheepvaartmuseum, dat tot de top-5 attracties van Amsterdam behoort. Men legt de lat hoog: een verdubbeling van het aantal bezoekers en een veelvoud daarvan op de nieuwe site.

De uitdaging

Total Active Media wilde verder gaan: niet één ‘ride’ maar iedereen z’n eigen ‘ride’ laten ontwerpen. Niet één virtueel museum, maar oneindig veel virtuele musea. Om zo een beleving te creëren die ‘duurzaam’ attractief blijft en die het in de 17e eeuw verankerde Scheepvaartmuseum definitief in de 21e eeuw plaatst. 

Het concept

MijnScheepvaartmuseum: een online 3D-versie van het museum op basis van de objecten in het depot. Bezoekers kunnen deze objecten zich toe-eigenen en verbijzonderen door er een eigen verhaal mee te vertellen. Hun interpretatie (lees: fantasie) en de feitelijke objectbeschrijving monden tezamen uit in een virtuele ‘Panorama Mesdag’, zijnde een representatie van hun beleving. 

De meerwaarde

Oneindig veel ‘MijnScheepvaart’-werelden, persoonlijk verteld door mensen die zo ambassadeur worden van het Scheepvaartmuseum. Via social media delen ze hun kijkdoos met vrienden, of ze tonen ze ‘m op het digi-schoolbord of in de Megagrote Kijkdoos van 6 x 12 meter (!) aan het Kattenburgerplein. Resultaat: gratis word of mouth, zowel offline als online

De uitwerking

Een gebruiksvriendelijke, voor een breed publiek toegankelijke digitale museumcollecties, waarbij voor een uitgesproken, inspirerende visuele insteek is gekozen.

UX vanuit drie-eenheid design, techniek en communicatie

Communicatie: Crowdsourced storytelling in optima forma! De content (alle objecten) kan door bezoekers in een persoonlijke context worden geplaatst (MijnScheepvaartmuseum). Zo worden ze niet alleen getriggerd om zich onder te dompelen in de collectie, maar worden ze ook ambassadeur. Via word of mouth helpen zij met het nog zichtbaarder op de kaart zetten van de nieuwe Scheepvaartmuseum-experience.

Techniek: Deze experience staat of valt bij een CMS dat probleemloos kan groeien. Duizenden drijvende expo’s in 2013? Be our guest! Daarnaast is het omvangrijke collectiemanagementsysteem (Adlib) naadloos aangesloten op de interactieve installatie in het museum, waardoor ’s werelds grootste kijkdoos een feit is.

Design: Op de homepage drijven boven water de door bezoekers gemaakte kijkdozen. Onder water drijven de museumobjecten. Een sterk beeld, dat in één oogopslag het hele verhaal van MijnScheepvaartmuseum vertelt.

User experience: Bezoekers worden verrast en uitgenodigd om op ontdekkingsreis te gaan. Ze kunnen op basis van een duizendtal onderwerpen zelf een verhaal samenstellen en vertellen. Zowel in de virtuele expositieruimte op de site als in ’s werelds grootste kijkdoos in het museum. Zo sluiten de online en offline experiences niet alleen fantastisch op elkaar aan, ze versterken elkaar zelfs. Ziehier de sleutel tot hogere bezoekersaantallen.

Contact: 
Meer weten over (User) Experience Design?  

Martijn Arts

Creatief strateeg
T +31 20 750 9425