Wat maakt jongeren gelukkig?

Artikel, Fonk, 14-2012
Auteur: Dmitri Berkhout 

Hits, hypes & the young ones

Wat kiezen de twintigers, wat drijft hen en hoe zorgen ze voor persoonlijk geluk? Een momentopname van wat nu leeft via een een-op-een onderzoek.

Drs. Dmitri Berkhout (1964) is communicatieadviseur bij Total Identity. Zijn specialismen liggen op het terrein van strategische positionering en profilering, corporate stories, redactionele producties en communicatie- en mediatrainingen.

Het trendboek De grenzeloze generatie van Motivaction-oprichter Frits Spangenberg zegt over de huidige jongeren: '[...] leeft intens, is gefascineerd door uiterlijk, kicks en netwerken; is opgevoed in vrijheid en voorspoed'. Dit statement is onderbouwd met onderzoek onder 20.000 jongeren, een stevig fundament dus. Maar om welke kicks gaat het eigenlijk?

Voor de persoonlijke noot ging deze schrijver het gesprek aan met stagiaire Narana Gerritsen (1988), tweedejaars Communicatiemanagement aan de HES in Amsterdam. Centraal onderwerp: het streven naar geluk bij de jongere generatie.

 

Wie zijn volgens jou 'the young ones'?

Dat zijn jong volwassen tussen de twintig en vijfentwintig jaar. De een studeert en de ander werkt fulltime, de een zit in een relatie en de ander heeft geen relatie. Soms woon je nog thuis of juist samen met je geliefde.

Heel divers dus. Kun je aangeven hoe ze gelukkig zijn?

De een is gelukkig in een grote stad als Amsterdam (waar ik woon) en de ander vindt zijn geluk in een rustiger omgeving. De een werkt voor een baas en de ander is liever eigen baas. Vaak denkt men dat je als eigen baas veel gelukkiger bent omdat je dan alles zelf mag bepalen. Maar voor jezelf werken brengt een heleboel verantwoordelijkheid en stress met zich mee en kan je soms ook erg ongelukkig maken.

Ook hier een breed spectrum. Is werk dus de belangrijkste geluksreferentie?

Nee, zeker niet. Naast werken doen ze juist veel aan sociale activiteiten en maken zij veel gebruik van social media. Tegenwoordig loopt er niemand meer op straat zonder mobiel. Ze maken het meest gebruik van smartphones, dus iPhone, Blackberry, Samsung, Nokia en HTC. Je hoort niks anders meer dan pingen en whats-appen. Bellen met elkaar is verleden tijd. Ze houden elkaar op de hoogte van hun leven, maken afspraken om elkaar ergens te ontmoeten en iets leuks te gaan ondernemen. Deze sociale factor zorgt dus voor geluk.

Wat zijn volgens jou de hypes van dit moment?

In het kort zijn dat nu, juli 2012:
•  alles van Apple (iPhone, Macbook, iPad);
•  de Blackberry (nog steeds);
•  Vespa-scooters;
•  Aziatisch eten;
•  social media, vooral Facebook, Whatsapp en Twitter.

Nu over jezelf. Wat versta jij onder geluk?

Van alles! Het feit dat ik in Amsterdam woon, maakt mij vrij gelukkig. Ik ben een gezelschapsmens en als je van gezelligheid en het uitgaansleven houdt, is Amsterdam 'the place to be’. Je kan me vinden op het Rembrandtplein, Leidseplein, Marie Heinekenplein. Ik volg op dit moment een studie omdat ik graag wil leren en wijzer wil worden. Mijn studie volg ik natuurlijk ook met een doel. Uiteindelijk wil ik een diploma behalen, waarmee ik denk een goede baan te vinden en een mooie toekomst tegemoet te gaan. Dus ik kan concluderen dat studeren ook een geluksfactor is in mijn leven.

Naast mijn studie heb ik een bijbaan in de horeca als garderobe-medewerkster. Dit doe ik twee keer per week. Ik moet toch ergens mijn vaste lasten van betalen. Een baan hebben maakt mij dus ook deels gelukkig. Geen baan is geen geld en betekent geen leuke dingen doen en voor mij is dat geen geluk. En sinds een jaar ben ik in het bezit van een auto, en dat maakt mij héél gelukkig.
Maar ook familie en vrienden zijn belangrijke geluksfactoren. Als je geen vrienden of familie hebt, kan je geen leuke dingen doen. Tenzij je alleen uit eten wil gaan of alleen uit wil gaan. Mij lijkt dit niet gezellig en ik zou zonder familie en vrienden dus ook niet gelukkig zijn.

Beschrijf eens een dag uit het uitgaansleven.

Vrijdagmiddag of avond begint het. Voor de werkenden begint de vrijdagmiddag meestal met een borrel op het werk met de collega’s. Studerenden gaan vrijdagmiddag de kroeg in om een biertje of wijntje met partner en medestudenten te drinken. Als ze zin hebben in een rustiger avond en gezellig willen bijkletsen, gaan ze een hapje eten. Op dit moment is de Aziatische keuken een hype; het meest gegeten gerecht is sushi. Dus meestal gaan ze naar een sushibar/restaurant zoals Orbit, Sumo, Shabu Shabu, Suzy Wong of Asian kitchen. Om gewoon een drankje te doen of een terrasje te pakken, gaan the young ones voornamelijk naar trendy plekken als Momo, Palladium, Blinq, De Kroon of Players.

Als er genoeg gegeten en gedronken is, gaan ze door naar de club. De volgende tenten zijn op dit moment een hit: Club Air, Jimmy Woo, De Kroon, Studio 80 en in de zomer Beachclub Vroeger en Bloomingdale.

Vind je dat de commercie the young ones goed kan volgen?

Ik denk het wel. Ondernemers weten goed in te spelen op dat drukke social media-leven. Telecombedrijven komen bijvoorbeeld voortdurend met nieuwe modellen en aanbiedingen, en er worden steeds meer apps ontwikkeld om de consument te verleiden. The young ones gaan meestal mee met de trends van het moment. Zo ontstaan er vanuit de 'hits' weer 'hypes', en die kunnen vervolgens weer heel snel wegzakken. Dan staan de volgende hits alweer klaar.

Tot slot, geef eens aan wat volgens jou écht niet meer kan...

The young ones zijn veel bezig met hun uiterlijk. Daar doen ze veel aan, zoals diëten en gezond eten. McDonalds en Kentucky Fried Chicken zijn dus niet echt in; ze gaan liever naar de sportschool om een strakker figuur te krijgen. In de mode zijn de skinny jeans eigenlijk wel uit, wijde pijpen komen weer op. Pumps met een ronde neus zijn uit, schoenen met een puntige neus komen weer in. Met regenlaarzen, vorig jaar een hype, kun je nu niet meer aankomen. En mascara is uit, nepwimpers van vossenhaar zijn in. En museumbezoek... – misschien jammer voor de culturele sector, maar dat kan echt niet meer!

Contact: 
Wilt u meer weten over 'Wat maakt jongeren gelukkig?', neem dan contact met ons op 

Dmitri Berkhout

Senior communication advisor
+31 20 750 95 12