Social media & mindfulness

Artikel, Eye, 19-08-2012
Auteur: Yvonne van de Graft 

Twitter staat juist goede gesprekken in de weg, die weg waar je geen witte beren op mag zien, die weg waarop je de wind zo goed moet voelen...Abracadabra? Yvonne van de Graft ziet in dit spannende stuk 'de dingen zoals ze werkelijk zijn', Vipassana moeten we zeggen, of mindfulness.

2010 wordt het jaar van de sociale media strategie, kopt menig communicatieblog. Een grote meerderheid van 79% ziet het nut in van sites als linkedin, facebook en twitter, blijkt uit onderzoek in MT. Niet vreemd want 42% vond er een nieuw zakelijk contact en 19% kreeg er zelfs een nieuwe lead op binnen. Social media gebruik is intussen al populairder dan e-mail en wordt door gebruikers zelfs aangehaald als de online activiteit waaraan gemiddeld het meest tijd wordt besteed. De voordelen zijn lucratief. De drempels om contact te maken met oud-collega’s, kennissen en vrienden verlagen, het gedrag van (potentiële) klanten wordt zichtbaar, het geeft een mogelijkheid om jezelf en het bedrijf te profileren en om betrokkenheid van je omgeving te vergroten.

De meeste social media tools zijn helemaal gratis, maar daarom is het gebruik van social media nog niet gratis. Het vraagt immers een investering van de nodige tijd en energie. Voor de generaties die niet zijn opgegroeid met sociale media, bestond het onderhouden van deze netwerken aanvankelijk naast het werk en privé-leven. Afgelopen jaar is het gebruik steeds meer geïntegreerd in het dagelijkse patroon en daarmee is het efficiënter geworden. Nu de pioniersfase haar einde nadert, kiezen we voor specifieke netwerken waar we het nut van inzien. We kiezen bewuster wanneer we plugged zijn en daarmee bewuster voor een moment van being unplugged. Echter, die omschakeling lijkt zo gemakkelijk nog niet.

Mindfulness

Tijdschriften als Flow, Mind Magazine en Happinez geven een praktisch antwoord op being unplugged. Over hoe om te gaan met de complexiteit van de huidige tijd. Mindfulness, de trend op het gebied van zingeving en spiritualiteit, helpt om te overleven in de drukke samenleving. Mindfulness is in oorsprong een Oosterse meditatietechniek die meer dan 2500 jaar bestaat. Mindfulness is een vertaling uit het Sanskriet van Vipassana. Vipassana betekent: “de dingen zien zoals ze werkelijk zijn.”

De beste en daarmee winnende foto van het jaar 2009 is gemaakt van Karst T., de dader van de aanslag op koninginnedag. Pim Ras, de fotograaf, heeft de zilveren camera prijs gewonnen omdat hij het moment zo goed had vastgelegd. De tragiek van succes. De tragiek van het moment. Eckhart Tolle’s Power of Now is niet voor niets een zeer succesvolle boek.

Naar het Nederlands vertaald betekent mindfulness ‘opmerkzaam’ of ‘aandacht’. Niet al jubelen over wat morgen gaat gebeuren, niet treuren over wat gisteren is gebeurd. Want daardoor verliezen we de betrokkenheid met wat zich op dit bepaald ogenblik afspeelt in en rondom jezelf. Het gaat over aanwezig zijn en ervaren wat er nu is. Hoe het eten smaakt of hoe je de wind voelt als je op de fiets zit. Door alle aandacht te geven aan het actuele moment, creëer je de beste uitgangspositie om te doen wat nodig is. Mindfulness richt je aandacht en brengt je in contact met waar je mee bezig bent. Ook in organisaties wordt mindfulness ingezet om de uitdagingen en de hectiek van alledag aan te gaan. Trainingsbureau’s als GITP en De Baak gebruiken de methode in hun programmering en de vraag naar dit soort bewustwordingsmethodieken blijft toenemen. Mindfulness is niet meer aandacht geven, maar anders en verstandiger aandacht geven – met hart en geest, via alle mogelijkheden die het lichaam en de zintuigen ons bieden

Een stabiele geest

Om van de ene modus naar de andere te kunnen overgaan, moeten we leren volledig aanwezig te zijn in het hier en nu, wat dit ons ook biedt. Dat klinkt goed, op 1 ding na. Als het tegenzit, willen we vaak helemaal niet in het nu zijn, maar ergens anders. Daarbij komt dat het meestal niet meevalt onze aandacht op het nu te richten. Onze geest lijkt met vanalles en nog wat bezig, schiet chaotisch van het ene naar het andere onderwerp, als een aap in een oerwoud die van tak naar tak springt. De geest lijkt zijn eigen ding te doen. ‘Denk niet aan een witte beer’ Zorg dat er geen gedachte aan of beeld van dit dier bij je opkomt. De meeste mensen constateren dat ze gedachten aan witte beren niet volledig kunnen onderdrukken. Als we dit soort gedachten wel proberen te onderdrukken, blijft datgene waartegen we ons verzetten juist in stand.

Die constatering op zichzelf kan al belangrijk zijn. En wat doen we vervolgens? Hoe kunnen we onze geest trainen zich minder te versnipperen en meer aanwezig te zijn? Ook al kampt het met tal van afleidingen zoals de lonkende sociale media. Hoe stabiliseren en verdiepen we ons vermogen om aandacht te geven?

Dat doen we door te kiezen waar en hoe we aandacht geven. En wil deze strategie effect hebben, dan zullen we ook een zekere mate van motivatie en een speciaal soort intentionaliteit moeten ontwikkelen, zodat we niet voortdurend overgeleverd zijn aan de ingebakken reactiepatronen van onze geest.

Toenemende complexiteit

De dagelijkse (digitale) beslommeringen kunnen een behoorlijke druk uitoefenen. Naast de sociale afhankelijkheden die je jezelf oplegt met het onderhouden van sociale netwerken, zullen de verplichte netwerktaken de komende jaren gaan toenemen. Immers, jouw gedrag wordt geassocieerd met het bedrijf waar je werkt. Jij hebt hiermee direct invloed op de reputatie van het bedrijf. Het gebruik van sociale media kan de vluchtigheid in jezelf oproepen of de automatische piloot die snel nog even de linkedin checkt. Het gebruik leidt af van waar je mee bezig bent als je bij ieder binnengekomen tweet een bliep hoort. Creatie en prestatie ontstaan bij de gratie van concentratie en aandacht.

Het moment van unplugged zijn, van in het moment zijn, is voor ieder persoon anders. Waar de een in de flow raakt door de bladeren in de tuin op te ruimen, denkt de ander aan een chatsessie met een vriend die tijdelijk in het buitenland zit. Maar om die flow toe te staan is rust en ruimte nodig. Een diepgaand gesprek voeren terwijl de telefoon blijft rinkelen of de twitter joelt, kan geen mooi gesprek worden.

Bewust facebooken

De klinisch psychologe Kimberly Young van het Amerikaanse ‘Center for Internet Addiction Recovery’ heeft zelfs een twitter account. Zij stelde waarschuwingssignalen op om na te gaan of je verslaafd bent aan social networking. Zodra de vraag opkomt: waar ben ik nou eigenlijk mee bezig? gaat een mens op zoek naar meer balans. Het besef en de bewustwording van wat je wilt bereiken met het gebruik van social media is noodzakelijk en daarmee een voorwaarde om selectiever met de hectiek en druk om te gaan. Door bewust te zijn van het moment kan je beter een keuze maken in het gebruik daarvan. Vanuit een bijdrage die voor jou en je omgeving betekenisvol is, is het mogelijk om de juiste keuze te maken. Wanneer bereikbaarheid een doel op zich wordt, zal je uiteindelijk stranden in een leegte die het tegenovergestelde van verbondenheid bereikt.

Contact: 
Wilt u meer weten over 'Social media & mindfulness', neem dan contact met ons op 

Martijn Arts

Service designer
+31 20 750 94 25

Hans P Brandt

Marketing strategist
+31 653 197 827