Het jaarverslag als merkuiting

Het jaarverslag als merkuiting

Corporate ‘must’ of corporate communicatie?

Essay van Hans P Brandt

De spanning tussen consistentie en dynamiek

De tijd waarin vormgeving, communicatieadvies en reclame zijn groot geworden is voorbij. Normen zijn geïndividualiseerd, en de beleving van stijl en design eveneens. Algemene percepties hebben plaatsgemaakt voor duizenden subjectieve beoordelingen. In de dagelijkse stortvloed van informatie is ook de communicatie tussen bedrijven en hun belangrijkste doelgroepen gefragmenteerd. Beeldvorming is belangrijker dan ooit, maar tegelijk veel moeilijker te beïnvloeden. Het publieke imago is van grote betekenis voor commercieel succes, maar laat zich niet meer sturen met eenduidige instrumenten of trucs. Temidden van deze chaos van impressies en individuele percepties streven ondernemingen naar een herkenbaar gezicht en een geloofwaardige uitstraling. Was het maar alleen een probleem van communicatie: ook het management van menige organisatie is het zicht op de identiteit van de eigen club kwijtgeraakt. Diffuus, veranderlijk, pluriform. De werkelijkheid binnen is al even verbrokkeld als de beeldvorming buiten. Wat betekent dit voor corporate design en communicatie? Frequenties en oplagen opvoeren? Nog meer imponeren?

Contact: 
Wilt u meer weten over 'Het jaarverslag als merkuiting', neem dan contact met ons op: 

Hans P Brandt

Marketing strategist
+31 653 197 827

Dmitri Berkhout

Senior communication advisor
+31 20 750 95 12