Gewoon doen!

SCRUM total identity kennismarkt

Het sportieve startschot was een gevolg van de hype ‘Scrum’. De term komt oorspronkelijk uit de rugby-wereld en staat symbool voor de spelhervatting na een kleine, technische overtreding. Hierbij duwen twee groepen op elkaar in. In de kantoorpraktijk betekent het vooral een stap-voor-stap aanpak waarbij je veel met de klant samenwerkt. Net als op het rugbyveld, neem je als team steeds kleine stappen vooruit. Iedereen heeft het er tegenwoordig over, maar werkt het ook echt? En doen wij het bij Total Identity al of willen we er niet eens aan beginnen? Tijdens de sessie blijkt er wel degelijk veel enthousiasme voor deze nieuwe manier van projectmanagement. Het zou leiden tot meer efficiëntie, omdat je klant dicht in de buurt zit en het is perfect inzetbaar als je nog niet precies bepaald hebt wat het eindresultaat moet zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerp van een website.

leiderschap persoonlijk total identity

Bij Scrumming ontbreekt feitelijk een echte leider. De groep is als geheel eindverantwoordelijk voor elke stap die gezet wordt. De vraag rijst dan ook of ‘leiderschap’ nog wel van deze tijd is. Tijdens de presentatie die over dit onderwerp gegeven wordt, blijkt wel degelijk het belang van leiderschap, maar wordt wel geconstateerd dat leiderschap mee moet gaan met zijn tijd. Het gaat bijvoorbeeld ook om je eigen leiderschap – hoe kom je zelf waar je wilt zijn? In alle hectiek van tegenwoordig verliezen we die vraag wel eens uit het oog.

Wat we ook nog wel eens uit het ook verliezen is het doel van een vergadering. Tijdens de workshop over ‘goed vergaderen’, bleek het maar weer eens uit te lopen op een niet-constructieve dialoog. Best vervelend, om zo met de neus op de feiten gedrukt te worden. De workshop duurde een kwartier, maar in de praktijk wordt hier behoorlijk wat meer tijd besteed. Eén van onze klanten heeft een systeem in het leven geroepen waarbij van tevoren het doel van de vergadering vastgesteld moet worden, anders kun je geen collega’s uitnodigen. Best ouderwets, maar het werkt als een trein.

Wat zeker niet ouderwets is, is ‘online vergaderen’, we zien onszelf bij Total Identity toch echt als moderne organisatie, maar reizen regelmatig van hot naar her om te vergaderen. Effectief of zonde? Wij gokken op het laatste. Er wordt zelfs over meer effectiviteit gesproken omdat er meer focus moet zijn tijdens online vergaderen. Hierin zullen we dus snel een paar grote digitale stappen gaan zetten.

En dan de laatste sessie: een ‘goed gesprek’. Vanzelfsprekend? Toch stond dit onderwerp tijdens de kennismarkt op de agenda. Mensen hebben namelijk vaak het idee dat een gesprek niet naar wens verliep. Jammer. Of eigenlijk niet, want het blijkt in hoge mate zelf te sturen en verloopt zelfs vaak volgens een voorspelbaar patroon.

We doen dit natuurlijk allemaal om onze klanten nog blijer te maken en daarom kon een sessie over ‘klantgerichtheid’ uiteraard niet ontbreken. Conclusie tijdens de sessie: Ken jezelf, ken de ander, ken de context en ken het doel en wees ondernemend en adaptief.

kennismarkt total identity

Na alle sessies steken we de koppen bij elkaar en zien we enorm veel enthousiasme over Scrum, veel collega’s kunnen niet wachten om hiermee te beginnen. We concluderen ook dat een aantal van bovenstaande onderwerpen zo ontzettend vanzelfsprekend lijken. Maar we doen het niet. Of in ieder geval niet genoeg. Hoe komt dat? Het zou toch zo simpel moeten zijn, maar dat is het niet. We zijn de hele dag  bezig met belangrijke zaken voor de klant en vergeten de ‘onbelangrijke’ zaken, terwijl die de belangrijke opgaven juist zoveel makkelijker en beter maken. Het is dus eigenlijk heel belangrijk.
Iemand roept van links: ‘Gewoon doen!’ En zo is het.

 

 

 

 

Vier personen op een rij, schouder aan schouder. Vier personen er tegenover, schouder aan schouder. En duwen maar! En harder duwen! And we have a winner…. De ene groep heeft de andere tegen de muur geduwd. Klinkt als rugby? Correct. Plaats delict: het rugbyveld? Niet helemaal….het is een gewone dinsdagmiddag op kantoor in Amsterdam en het betrof hier wel degelijk een collegiaal onderonsje. De kennismarkt bij Total Identity is op sportieve wijze van start gegaan. Vier keer per jaar organiseert het bedrijf een kennismarkt voor het personeel. Doel hiervan is kennisdeling, ervaringen uitwisselen en stilstaan bij de dagelijkse praktijk.

Contact: 
Wilt u ook eens erbij zijn, neem dan contact op met: 

Hans P Brandt

Marketing strategist
+31 653 197 827