Br(ik - Brussel & ik

Klantvraag

De Vlaamse overheid wil dat de instellingen voor Vlaams Hoger Onderwijs in Brussel de krachten gaan bundelen met Quartier Latin, de belangrijkste aanbieder van huisvesting voor Vlaamse studenten in deze stad. De doelstelling is om Brussel als studeerstad beter op de kaart te zetten bij huidige studenten en aspirant studenten in Vlaanderen.

De uitdaging

Met een multimediaal communicatieprogramma het huidige imago van leven en studeren in Brussel ombuigen naar de uitdagende werkelijkheid. Acht Vlaamse studenten richten zich hiertoe – in de rol van Twitter Jockey - op jongeren in Vlaanderen. Ze zijn bij uitstek gelegitimeerd om hen ervan te overtuigen dat ze er goed aan doen om in Brussel te komen wonen en studeren. Zíj hebben die stap zelf immers al gezet. Daarnaast spreken ze dezelfde taal, hebben ze dezelfde interesses en delen ze dezelfde sociale netwerken.

Engagement programma

Zeven Vlaamse studenten delen onder begeleiding van een conversation manager hun leven en belevenissen als student in Brussel online met jongeren in Vlaanderen. Via de postings van de ‘Twitter Jockeys’ via de sociale netwerkkanalen Facebook en Twitter, wordt op een uiterst geloofwaardige manier het imago van leven en studeren in Brussel bijgestuurd richting de uitdagende werkelijkheid die zij dagelijks ervaren. Alle postings komen samen op de website BrikBoard, evenals al het andere nieuws over Brussel dat interessant, inspirerend en relevant is voor Vlaamse jongeren in Brussel en Vlaanderen. Zo wordt online een authentieke ‘Brussel buzz’ gecreëerd.

Resultaat

Br(ik is razendsnel na de lancering in 2011 uitgegroeid tot een populair studentenmerk – met onder meer ruim 4100 Facebook-fans binnen een jaar – juist omdat het niet als merk wordt gezien. De meerwaarde zit ‘m in het gevoel dat Br(ik geeft. Het gevoel dat maakt dat je echt in Brussel wilt zijn, tussen geestverwanten. Of beter gezegd: tussen andere Brikkers. Resultaat is dat ten opzicht evan 2010 er meer studenten (11%) zich hebben aangemeld aan de Vlaamse Hogescholen in Brussel voor het schooljaar 2011/2012. Bijna de helft van hen gaat op kot wonen, hetgeen ook een stijging was ten opzichte van 2010.

Service design

Naast het studentenplatform Brik.be en het social-mediaplatform Brikboard is er de iKot Applicatie, zijnde een online service in optima forma. De iKot (‘kot’ is Vlaams voor ‘studentenkamer’) biedt ingangen voor de verhuurders, de huurders/zoekers en voor Br(ik als administrator. Studenten kunnen snel en gebruiksvriendelijk een ‘kot-op-maat zoeken, afgestemd op de door hen gewenste huurprijs, grootte en locatie. Daarnaast worden features aangeboden zoals een mobiele app, een interactieve (Google Maps) kaart, een fotocarroussel en een Facebook Fanpage. Al met al maakt dit de iKot tot integraal en interactief onderdeel van het Br(ik-communicatieprogramma. Bovendien zorgt de iKot als praktische tool voor een (aantoonbaar) effectievere serviceverlening.

Dit project werd uitgevoerd in samenwerking met Total Identity

Contact: 
Meer weten over onze communicatieprogramma's?  

Dennis Glijn

Strategy director
T +31 20 750 95 74